Onderzoek van ABN Amro signaleert nieuwe reistrends onder 55-plussers: zo zijn culinaire reizen en fietsvakanties populairder dan ooit. Volgens de bank geven Nederlanders in 2023 voor het eerst meer dan 1 miljard euro uit aan fietsvakanties. Meer dan de helft daarvan wordt uitgegeven door de groep 55+. De verwachting is dat de vakantiebestedingen voor actieve of culinaire reizen gaat oplopen van ruim 7 miljard euro in 2022 naar zo’n 10 miljard euro in 2027. Dat fietsvakanties geliefd zijn staat ook in het eerder gepubliceerde fietsvakantieonderzoek 2021-2022 door bureau Kien in opdracht van Fietsplatform. Daaruit bleek dat ruim de helft van de Nederlanders in 2021 tijdens één of meer vakanties in eigen land de fiets pakte. Ook omarmt een steeds jongere doelgroep deze duurzame en actieve vakantiebesteding. Tevens zien we een sterke toename van het gebruik van LF-routes.

De fietsvakanties zijn enorm in trek, de toeristische sector in Nederland kan op deze trend inspelen.

Stef Driessen , onderzoeker ABN Amro

Succes Langeafstand Fietsroutes

In het fietsvakantieonderzoek was een opvallende groei van het gebruik van de Langeafstand Fietsroutes te zien. In 2021 gebruikte 53% van de trektochtfietsers een LF-route. Dit is mede te danken aan de nieuwe aanpak van de routes. Service, gemak en beleving maakt het meerdaags fietsen toegankelijk, bij uitstek voor beginnende fietsers en 55-plussers. Volgens Eric Nijland, directeur Fietsplatform is het dan ook zaak om door te pakken met aantrekkelijke routeproducten, om onze toppositie als fietsland ook te blijven benutten. Samen met de onderscheidende fietsregio’s die ons land rijk is, zet Fietsplatform zich in om dit aanbod uit te breiden. Zo kan de fietser grenzeloos genieten van Nederland fietsland.

We hebben voor de vakantiefietser prachtige nieuwe LF-routes gelanceerd: de Maasroute, Kustroute, Zuiderzeeroute en Waterlinieroute.

Eric Nijland, directeur Fietsplatform

Veilig en aantrekkelijk fietsen

Toch is er ook werk aan de winkel om het fietsplezier in Nederland te blijven faciliteren. Het is niet alleen drukker geworden; ook de diversiteit op het fietspad neemt toe. Dit zorgt steeds vaker voor onveilige situaties. In Nederland vinden we de fietsbaarheid van ons land veel te vanzelfsprekend. Dat is het zeker niet. Sterker, als we niets doen zullen de
mogelijkheden geleidelijk afnemen. We zien dit nu al gebeuren. De actieagenda van het Fietsplatform geeft handvatten wat er nodig is om het recreatieve fietsen veilig en aantrekkelijk te houden.

Vergelijkbare berichten