Tegen een breed gedragen petitie van Fietsersbond, Rover, Wielersportbond NTFU en Fietsplatform in, introduceerde de NS deze zomer een fietsreserveringsplicht. Dit leverde veel problemen op. De klachten lopen uiteen van technische drempels en systeemfouten tijdens het plannen tot geen plek ondanks een reservering.

Fietsers liepen vast op het station door het missen van hun overstap. Ze konden niet met hun fiets mee in de volgende trein omdat deze al volgeboekt zat. Ook misten fietsers de flexibiliteit bij het plannen van een treinreis. Het grootste probleem was echter dat de reservering geen garantie bood op een daadwerkelijke plek. Waren er toch teveel fietsen in de trein, dan had je pech. Het kon namelijk zijn dat een trein met minder fietsplekken dan gepland kwam voorrijden. “De reiziger is verplicht te reserveren, maar NS is uiteindelijk niet verplicht de plaats ook aan te bieden”, concludeert Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. “Hiermee blijkt de fietsreservering dus niets waard en is de pilot wat ons betreft mislukt.”

Ervaring LF-fietser

Ook via de sociale kanalen van het Fietsplatform lazen we klachten over de pilot die tussen 10 juli en 15 september liep. “Voor ons als ouderen, betekent dit einde aan treinreizen met fiets,” aldus Wil van Rheenen op Facebook. Er zijn ook mensen die minder moeite hebben met het reserveren van een plek, maar hekelen vooral de betrouwbaarheid van het systeem. “Reserveren prima, maar dan moet je ook zeker weten dat je plek hebt. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Ik denk dat een ieder het fijn vind om zeker te zijn van een plek. Nu kom je op het station en moet je maar afwachten of je meekunt. Onlangs ging ik ook met de fiets in de trein, er werd aangegeven in de app dat er géén beschikbare plekken meer waren. Uiteindelijk gewoon gegaan en bleek er ruimte zat te zijn” schrijft Astrid Heida.

Meer fietsplekken creëren

Fietsersbond en Rover concluderen dat het verplicht reserveren van een fietsplek in de trein een digitale schijnoplossing is voor een fysiek probleem: te weinig ruimte voor fietsen in de trein. De organisaties roepen daarom de NS met klem op geen gevolg te geven aan de pilot. Ze zouden juist het probleem moeten oplossen door meer fietsplekken te creëren in de trein.

Bekijk hier het rapport Fietsersbond en Rover – Drempels en willekeur: evaluatie pilot fietsreserveren

Vergelijkbare berichten