Een verplichte fietsreservering in de trein is niet te handhaven en leidt tot talloze praktische problemen voor reizigers. Hiervoor waarschuwt het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov). Ze adviseert NS dringend naar andere oplossingen te kijken, waaronder het uitbreiden van het aantal fietsplekken in de trein. Het Fietsplatform steunt het advies. Ondertussen is de petitie tegen verplichte reservering op 11 juni al door ruim 7.000 personen ondertekend.

NS wil deze zomer een reservering via de app of klantenservice verplichten voor reizigers die hun fiets mee willen nemen. Hieraan kleven echter grote praktische bezwaren. Zo kunnen internationale reizigers de reservering niet maken, wat in strijd is met Europese regels. Reizigers die graag anoniem reizen, zullen bezwaar hebben tegen het opgeven van hun emailadres bij het maken van een reservering. Ook is er kans op hoogoplopende discussies met reizigers die bij een ander vervoersbedrijf een fietsticket zonder reservering hebben gekocht. Sommige reizigers zijn wel bereid te reserveren wanneer dit een garantie biedt op een fietsplek, maar deze garantie is niet haalbaar.

De laatste jaren is het aantal fietsplekken in treinen verlaagd of zo krap geworden dat fietsen andere reizigers hinderen. Verzoek aan NS is daarom niet fietsen te weren, maar meer plekken te creëren. Bijvoorbeeld zoals Arriva, die werkt met demontabele banken in de drukke zomermaanden. Ook een betere vindbaarheid van fietsplekken kan overlast verminderen, door duidelijke duiding van het fietsbalkon op de trein.

Advies aan NS is ook om het fietsticket per direct weer te verkopen via de kaartautomaat en om fietsers met bijvoorbeeld goedkope kaartjes te verleiden te kiezen voor de daluren of de minder populaire Sprinters. Ook de OV-fiets kan een rol spelen in de vorm van een ‘OV-fiets-plus’: een huurfiets met extra voorzieningen voor fietstoeristen. 

Deelnemende consumentenorganisaties in het Locov (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer) zijn Reizigersvereniging Rover, de Fietsersbond, de Landelijke Studentenvakbond LSVb, ANWB, Ieder(in) en Seniorenorganisatie KBO/PCOB. Het Fietsplatform steunt het advies. Ondertussen is de petitie tegen verplichte reservering op 11 juni al door ruim 7.000 personen ondertekend.

Vergelijkbare berichten