Utrecht host in 2026 de EuroVelo & Cycling Tourism Conference. Dat maakten Jasper Heemskerk (Utrecht Marketing), Fietsplatform-directeur Eric Nijland en Anouk van Eekelen (NBTC) op 25 september bekend tijdens de slotceremonie van de 2025-conferentie in Hongarije.
Van 30 september tot en met 2 oktober 2026 vormt de Utrechtse Jaarbeurs het decor van de conferentie, die samenvalt met de Dutch Cycling Week. Als eerste vertegenwoordiger van het Nederlandse NECC (National EuroVelo Coordination Centre) benadrukte Eric Nijland hoe bijzonder het is om volgend jaar het internationale gezelschap in Nederland te mogen ontvangen. Hij kijkt ernaar uit te laten zien hoe ons land fietstoerisme vormgeeft én om ervaringen te delen over het verbinden van stad en platteland.
[Tekst gaat verder onder afbeelding]

Het team van de de EuroVelo & Cycling Tourism Conference 2026. V.l.n.r. Laurianne Krid (CEO ECF), Andrea van Schaik en Sterre van de Kerkhof (Jaarbeurs Utrecht), Agathe Daudibon (ECF, director EuroVelo & Cycling Tourism), Henk Swartouw (voorzitter ECF), Jasper Heemskerk (Utrecht Marketing), Eric Nijland (Fietsplatform), Anouk van Eekelen (NBTC) en Jessica Casagrande (ECF/EuroVelo).
Succesvol voorstel
In nauw overleg met het Fietsplatform en het NBTC dienden partners Gemeente Utrecht, Provincie Utrecht, Koninklijke Jaarbeurs en Utrecht Marketing het bid in om de conferentie in Utrecht te mogen hosten. In maart bracht een delegatie van de European Cyclists’ Federation een ‘site visit’ aan Utrecht. Tijdens dit bezoek spraken zij met de betrokken organisaties, bekeken zij de locatie en maakten zij een fietstocht om de mogelijkheden van de stad en regio te ervaren.
Vooruitblik
Met de toekenning van de EuroVelo & Cycling Tourism Conference zet Utrecht zich, met het vernieuwde fietsroutenetwerk, in de internationale kijker. De stad en regio krijgen in 2026 een unieke kans om hun fietsambities te laten zien en de rol van Nederland als toonaangevend fietsland te bevestigen.
Bekijk hier de video’s waarmee het nieuws bekend werd gemaakt:

V.l.n.r.: Anouk van Eekelen (NBTC), Jasper Heemskerk (Utrecht Marketing), Eric Nijland (Fietsplatform), en Andrea van Schaik en Sterre van de Kerkhof (Jaarbeurs Utrecht).
