In opdracht van Tour de Force onderzoekt DTV momenteel hoe drukte in het recreatief fietsen gemeten kan worden. Hoe staat het ervoor? Joey Kamsteeg, Adviseur Verkeersarchitectuur, geeft een update.
Waarom is dit onderzoek nodig?
Joey Kamsteeg: ‘Het aantal fietskilometers groeit, zowel utilitair als recreatief. Over de utilitaire fietser is veel bekend, maar cijfers over drukte in het recreatief fietsen ontbreken vaak. Terwijl daar vanuit bijvoorbeeld provincies, gemeentes en routebureaus wel behoefte aan is. Zij hebben nu slechts vermoedens van drukte, maar geen harde cijfers. En die zijn nodig om onderbouwd te kunnen handelen en bijvoorbeeld een fietspad te verbreden.’
Wat is het doel van het onderzoek?
‘Het in kaart brengen van meetmethodes: van traditionele tools zoals tellers en camera’s tot moderne technologieën als Strava. Als eerste stap hebben we alle methodes beoordeeld op verschillende criteria zoals bijvoorbeeld betrouwbaarheid, invloed op het landschap en privacy. Dit heeft geresulteerd in een matrix waarmee je de methodes kunt vergelijken. Vervolgens hebben we informatie opgehaald bij routebureaus, marktpartijen, een gemeente, terreinbeheerder en een toeristisch bureau. Daaruit bleek dat er weinig tot geen ervaring is met druktemeting, maar wel een grote behoefte. Tijdens de netwerkbijeenkomst werd dit beeld bevestigd.’
Wat is de huidige status van het onderzoek?
‘We werken aan een handreiking die partijen helpt tot een goede keuze voor een meetmethode te komen.’
Er komt dus niet één meetmethode als ‘winnaar‘ uit de bus?
‘Nee, dat is niet realistisch. De belangen en behoeftes van beleidsmakers variëren: van bewijslast op specifiek padniveau tot inzicht in druktespreiding op paden in een groter werkgebied. Daarbij heeft elke methode voor- en nadelen. Als je Strava gebruikt, neem je bijvoorbeeld voor lief dat je maar een deel van de fietsers in beeld hebt. Iedere partij moet voor zijn eigen doel hierin een afweging maken.’
Wat zijn mogelijke vervolgstappen?
‘Het droombeeld is natuurlijk een platform met inzicht in de drukte op fietspaden. Deze dashboards bestaan ook al, maar zijn niet openbaar en combineren vaak de brongegevens. Zelf ben ik daar geen voorstander van, want op die manier verlies je het detailniveau. Wij pleiten voor een transparant platform waarin de kwaliteit van elke bron te herleiden is.’
Het eindresultaat van het onderzoek wordt gepresenteerd tijdens het online kenniscafé op donderdag 18 september om 10 uur.
