Aantal doorfietsroutes sterk in de lift

Uit een inventarisatie van samenwerkingsverband Tour de Force blijkt dat de Nederlandse doorfietsroutes in 2025 met 137 kilometer zijn uitgebreid tot een totaal van 1.118 kilometer. De komende vijf jaar verdubbelt dat aantal nog. Hoewel doorfietsroutes zijn gefocust op utilitair fietsen, is dit ook goed nieuws voor recreatief fietsen.

Doorfietsroutes zorgen namelijk voor goede stad-landverbindingen – heel belangrijk voor recreatieve fietstochten. Daarnaast zijn doorfietsroutes in veel gevallen ook verderop in het landelijke gebied interessant als comfortabele, veilige schakels in het recreatieve fietsnetwerk. Belangrijk is daarbij wel dat er volop aandacht blijft voor de aantrekkelijkheid van het tracé. Voor recreatieve fietsers scoort een fietspad langs een doorgaande autoweg laag qua beleving.

Samenwerking en financiering

Voor de uitbreiding van de doorfietsroutes hebben gemeenten, provincies, vervoersregio’s en het Rijk gezamenlijk ruim € 800 miljoen gereserveerd, en werken intensief samen. Om Nederland bereikbaar te houden, moet tussen 2030 en 2040 nog eens ruim 2.350 kilometer aan doorfietsroutes worden toegevoegd. Hiervoor is een intensievere samenwerking met – en meer geld van – het Rijk nodig, aldus Tour de Force.

Actueel beeld doorfietsroutes

Het onderstaande kaartbeeld geeft de actuele stand van zaken en de ambities rondom de doorfietsroutes weer. Bijzonder hoezeer deze werkkaart gelijkenis vertoont met de plankaarten voor langeafstand fietsroutes van de Fietsersbond en de ANWB medio jaren ’80. Er bestond toen zelfs al een werkgroep doorfietsen! Het was het vertrekpunt voor de ontwikkeling van een landsdekkend netwerk van LF-routes, gecoördineerd door het Fietsplatform. Met focus op de vakantiefietser. We zien hierin een bevestiging dat bij de ontwikkeling en het beheer van een fietsroutestructuur niet in unieke doelgroepen gedacht moet worden.

Bron: Tour de Force.

Vergelijkbare berichten