De koppeling van regionale fietsroutedata aan de landelijke routedatabank neemt steeds verder vorm aan. In april gingen Groningen, Friesland, Drenthe en Utrecht als eerste live. Inmiddels is fase 2 gestart en zijn Overijssel, Gelderland en Flevoland bezig met de transitie.
Elke fase begint met kennismakingsgesprekken met de betrokken aanspreekpunten. Daarna volgt een kick-offsessie over het project, de werkwijze en de planning. Routemedewerker Pim de Kok: ‘Vervolgens is het per provincie handwerk. Hoe is de routedata georganiseerd? En wat moet er worden aangepast om het te kunnen automatiseren? Als dit is opgelost, kan de provincie gaan proefdraaien.’
Uitdagingen op de grenzen
Vooral op de grenzen tussen fietsnetwerkregio’s ontstaan technische knelpunten. Pim: ‘Grensoverschrijdende knooppunttrajecten worden vaak door beide fietsnetwerkregio’s ingetekend. Dan weet de Netwerkmakertool niet welke hij moet gebruiken. De fietsnetwerkregio’s moeten dan eenmalig afstemmen welke routelijn blijft.’
Inzicht in de wijzigingen
De provincies van fase 1 zitten nu in de nazorgfase. Pim: ‘Over het algemeen gaat het heel goed. Een aandachtspunt is inzicht in de wijzigingen. Het is natuurlijk heel handig dat aanpassingen automatisch doorstromen naar de landelijke Routedatabank, maar het is ook belangrijk om te weten wat er precies is gewijzigd. De Netwerkmakertool, gepresenteerd tijdens de netwerkbijeenkomst, helpt daarbij.’
Laatste fases
Fase 3 omvat de fietsnetwerkregio’s in Noord- en Zuid-Holland. In fase 4 volgen Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. Als alles volgens planning verloopt, wordt de landelijke uitrol nog in 2025 afgerond.
Muteren aan de bron
Doordat knooppuntnetwerkdata direct vanuit de beheersystemen van de fietsnetwerkregio’s worden doorgezet naar de Routedatabank, verschuift de betrokkenheid van Fietsplatform van arbeidsintensieve dataverwerker naar kwaliteitsbewaker. Regionale wijzigingen kunnen hierdoor sneller en accurater op de Routedatabank getoond worden.
Beleidsmakers, onderzoekers, cartografen en fietsnavigatie-apps kunnen dankzij deze automatisering in de toekomst gebruik maken van heel actuele routedata. De visie is om uiteindelijk real-time data aan te bieden, zodat ook tijdelijke stremmingen in de Routedatabank getoond kunnen worden.
