Visie op vervolg
Doorontwikkeling LF-routes
In 2017 is de kiem gelegd voor doorontwikkeling van de LF-routes: van een landelijk netwerk naar een set sterke langeafstandsfietsroutes. De landelijke dekking van regionale knooppuntnetwerken was een natuurlijk moment om het verouderde LF-netwerk aan te pakken. Met focus op kwaliteit, veiligheid, service en gemak voor de specifieke doelgroep langeafstandsfietsers. En aanvullend op de knooppuntroutes, die primair bedoeld zijn voor dagtochtfietsers. Uit onderzoek weten we dat 53% van de binnenlandse trektochtfietsers bewust kiest voor LF-routes.
Waar staan we
Het procesplan werkten we in 2018 uit. Het doel: optimaal draagvlak en sterke samenwerking met regionale-, thema- en promotiepartners. De echte transitie startte in 2019 met oplevering van de LF Maasroute. In 2020 volgden de LF Zuiderzeeroute en LF Kustroute, en in 2021 de LF Waterlinieroute. Parallel zijn er LF-routes gesaneerd. Het netwerk van 26 LF-routes is daarmee in korte tijd getransformeerd in een aanbod van vier LF-routes ‘nieuwe stijl’. En daarnaast zes ‘oude’ LF-routes. Deze staan vanwege hun betekenis nog in de wachtkamer. In 2022 was er een pas op de plaats: geen nieuwe routes en saneringen. In dit tussenjaar liet het Vrijetijdsnetwerk Provincies (VTN) een extern evaluatieonderzoek uitvoeren. Wij deden zelf ook een tussentijdse analyse. Verderop meer daarover.
Waar willen we naar toe
Er zijn volop redenen om verder te gaan met de doorontwikkeling van het LF-netwerk. Zo bleek ook uit de evaluatie. Investeren in de LF-routes, aanvullend op de regionale knooppuntroutes, loont. De nieuwe LF-routes en producten sluiten aan op de wensen van de langeafstandsfietsers. Als initiatiefnemer en beheerder van de LF-routes willen we de doorontwikkeling van het LF-netwerk goed afronden, samen met betrokkenen. Nederland Fietsland en de fietsers hebben er belang bij. Wij hebben onze visie op de transitie van de LF-routes inmiddels herijkt en werken nu een plan van aanpak uit. Vast staat in ieder geval dat we, vanuit een landelijk streefbeeld, per route draagvlak en samenwerking gaan zoeken om de familielijn van LF-routes verder uit te bouwen.
Globaal landelijk eindbeeld
Voor de verdere doorontwikkeling van de LF-routes werken we met een richtinggevend totaalplan en eindbeeld. We zoeken per route draagvlak en samenwerking met landelijke en regionale partners. Inclusief thematische partners als erfgoed- en natuurorganisaties.
Het kaartje schetst de ruwe ideeën van het eindbeeld:
Oranje: Rijnland, Oude Rijn, werelderfgoed Limes; EuroVelo 15
Lichtgroen: coulissenlandschap, Saksische streekcultuur, naobers
Geel: Maas – Schelde, turf – klei, besloten – open landschap, kloosters – kerken
Rood: Hanzeroute 2.0 ; plan ligt er al
Paars: NAP-route 2.0: Groningen–Utrecht; Waterlinieroute ‘vervolg’
Roze: landgoederen en kastelen, Oranjespoor: Loo, Soestdijk, A’dam, Den Haag, Delft; EuroVelo 2
LF-routes
Herkenbaarheid en gemak
Een herkenbare familielijn, heldere bordjes en handige producten: de vernieuwde LF-routes bieden de fietser extra service en gemak.
Inspiratie en informatie
Elke nieuwde LF-route heeft een eigen webstek. Met bezienswaardigheden,
etappesuggesties, verhalen & ervaringen en handige tips.
De sites hebben een mooi bereik.
GPS downloads
3.449 sets
2.373 trajecten
GPS downloads
1.725 sets
806 trajecten
GPS downloads
2.939 sets
2.215 trajecten
GPS downloads
3.830 sets
689 trajecten
ervaringen
Dat smaakt naar meer
Bijna dagelijks bereiken ons berichten van enthousiaste LF-fietsers. Ervaringen delen we op de site van de LF Maasroute, LF Zuiderzeeroute,
LF Kustroute en LF Waterlinieroute
ACHTERGROND
Doorontwikkeling toegelicht
Het vraagt even wat meer woorden. Maar uitleg over het hoe en wat van het proces is op z’n plek. Net als een transparante terugkoppeling van de evaluatie. Wat leerden we van de eerste vier LF-routes nieuwe stijl?
Bevindingen externe evaluatie
in opdracht van Vrijetijdsnetwerk Provincies (VTN)
Het product
Flinke vorderingen zijn gemaakt: het netwerk van 26 LF-routes is getransformeerd in een aanbod van vier LF-‘icoon’routes en nog zes ‘oude’ LF-routes. De behaalde resultaten zijn realistisch, zeker met oog op beschikbaar budget en inzet van derden. Zowel gebruikers als professionals zien de nieuwe familielijn, bewegwijzering en routeproducten als verrijking. Uit gebruik (672.000 fietsers), waardering en effecten is de conclusie dat publiek geld hier goed besteed is. Men kan nog jaren vruchten te plukken van deze investering. De term ‘icoon’ geeft echter verwarring en verschil in verwachtingen. De routes zelf zijn op punten verder te verbeteren.
Onze analyse: de nieuwe familielijn van LF-‘icoon’routes biedt toegevoegde waarde voor de fietser. Ook ten opzichte van het landelijke netwerk van knooppuntroutes. Er staat een goede publieke voorziening, met ruimte voor verbetering. Dit succes is met extra promotie en budget te vergroten, maar heeft ook zonder dat al een stevig bestaansrecht.
Het proces
In het proces, de communicatie en het verwachtingsmanagement is ruimte voor verbetering. Betrokkenheid vanuit de provincies is een voorwaarde voor succes van de transitie van het LF-netwerk. Maar het maken van eenduidige afspraken en zienswijzen met alle twaalf provincies is feitelijk onhaalbaar.
Onze analyse: we herkennen wat beter kan en pakken dit op. Het is niet realistisch en helpend om uit te gaan van collectieve afspraken op detailniveau met alle provincies. De verschillen tussen de provincies zijn hiervoor te groot. Beter is uitwerking en samenwerking op routeniveau, vanuit een landelijke visie en landelijk gecoördineerd. Voortzetting van de steun vanuit de Rijksoverheid is hierbij essentieel.
Meer weten?
Voor vragen over de LF-routes en de doorontwikkeling ervan.
Eric Nijland
Directeur
“Het gemak van de doorgaande bewegwijzering met één herkenbaar routebordje. We horen zo vaak dat fietsers dat waarderen.”
Blijf op de hoogte
van onze activiteiten en van fietsrecreatienieuws in het algemeen via onze b2b nieuwsbrief.