Het aantal recreatieve fietstochten neemt toe. Dat blijkt uit nieuw representatief onderzoek naar recreatief fietsen door Stichting Landelijk Fietsplatform en ANWB. Bijna een derde (32%) van de recreatieve fietsers is de afgelopen drie jaar vaker en/of verder gaan fietsen dan ze al deden. Belangrijke redenen hiervoor zijn het verbeteren van de gezondheid/conditie, de behoefte om meer buiten te zijn en het bezit van een nieuwe fiets. Ontspanning is voor bijna de helft van de fietsers de grootste drijfveer. Maar die ontspanning staat onder druk, omdat fietsers zich o.a. storen aan slecht wegdek, smalle paden en asociaal gedrag.
Ontspanning belangrijkste factor
70% van alle Nederlanders boven de 16 maakt wel eens een recreatieve fietstocht. Ruim een derde doet dat zelfs minimaal één keer per week. In totaal maken Nederlanders 532 miljoen fietstochten per jaar.
Bijna de helft fietst op een e-bike. De meeste respondenten (43%) trappen zo’n 15 t/m 30 kilometer weg. Belangrijkste redenen voor alle respondenten om recreatief te fietsen zijn:
- Ontspanning (46%)
- Buiten willen zijn (43%)
- Gezondheid/natuur- en landschapsbeleving (32%)
In de afgelopen drie jaar is 32% meer gaan fietsen. Respondenten uit deze groep noemen hun gezondheid/conditie (44%), de behoefte om buiten te zijn (40%) en het bezit van een betere fiets (39%) als belangrijkste redenen voor deze toename. Van de respondenten is 22% minder (minder vaak en/of minder ver) gaan fietsen. Tijdgebrek (42%), een verminderde gezondheid/conditie (28%) of het ontbreken van een goede fiets spelen hierbij een rol.
Ontspannen fietsen onder druk
Nederland krijgt gemiddeld het rapportcijfer 8 voor de recreatieve fietsmogelijkheden. Maar er valt nog genoeg te verbeteren. Een derde van de respondenten vindt dat er iets moet gebeuren aan de veiligheid en het comfort van de fietspaden. Men stoort zich met name aan slecht wegdek (47%) en smalle paden (47%). Voor een kwart van de respondenten is het aantal en type weggebruikers op de fietspaden een verbeterpunt. Asociaal gedrag (51%) en snelheidsverschillen (45%) worden hierbij vaak genoemd.
Ruimte voor recreatie
Uit eerder onderzoek van ANWB en uit de Toekomstvisie en actieagenda recreatief fietsen van het Fietsplatform bleek al dat er meer ruimte nodig is voor recreatie. En ook dit onderzoek onderschrijft het belang van aandacht voor en investeringen in recreatief fietsen. Die investeringen komen niet alleen ten goede aan de recreatieve fietsers zelf, het levert de maatschappij veel meer op en haakt aan op beleidsterreinen als volksgezondheid, bereikbaarheid, duurzaamheid en leefbaarheid.
Actuele cijfers
Het onderzoek recreatief fietsen werd in april 2025 uitgevoerd door marktonderzoekbureau Kien onder 2.108 panelleden van PanelWizard Direct (representatieve steekproef) met aanvulling van 4.151 ingevulde vragenlijsten vanuit de achterbannen van het Landelijk Fietsplatform, ANWB, Fietsersbond en wielersportbond NTFU.
Vervolgonderzoek
De resultaten vormen input voor het Kennisrapport Recreatief Fietsen 2025 – Nederland en de provincies (inclusief provinciale factsheets), dat Fietsplatform dit najaar publiceert. Ook de uitkomsten van het verdiepende onderzoek naar fietsvakanties, dat deze zomer plaatsvindt, worden hierin opgenomen. De uitslagen van het vakantieonderzoek, inclusief factsheet, verschijnen in september.